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367L’élection primaire de l’Iowa est dans tous les cas riches de nombre de commentaires et d’interprétations. La plupart s’ajoutent et se complètent plus qu’ils ne se contredisent, ce qui montre la complexité de cette primaire et, au-delà, la complexité extrême de l’élection présidentielle US de 2008. A côté de la présence indubitable du populisme comme thème de la campagne, la présence de Dieu comme moteur important de l’argument des candidats se confirme.
La chose nous est expliquée par deux spécialistes de cette question, David Domke, professeur de Communication et de Journalisme à l’Université de Washington, et Kevin Coe, qui travaille à une thèse sur la Communication dans le discours à l’Université de l’Illinois. (Les deux universitaires sont les auteurs du livre qui vient de parapître The God Strategy: How Religion Became a Political Weapon in America.) Domke-Coe expliquent que les deux vainqueurs de la primaire de l’Iowa ont largement usé de cette arme de Dieu transformé en agent électoral dans un article du 4 janvier 2008 sur CommonDream.org.
»The victors in Iowa on Thursday have used the God strategy to a degree rarely seen in modern history.
»Obama’s public embrace of faith began in 2006 with a keynote address at Sojourners magazine’s Call to Renewal conference. Syndicated columnist E.J. Dionne suggested the speech “may be the most important pronouncement by a Democrat on faith and politics since John F. Kennedy’s Houston speech in 1960 declaring his independence from the Vatican.” Later in 2006 Obama spoke at an AIDS summit hosted by Rick Warren-a conservative who is one of the most prominent evangelicals in the world.
»Since then, Obama’s religious politics have only grown. He often begins speeches-including his address in February 2007 in which he announced his intention to seek the presidency-by giving “all praise and honor to God,” and regularly cites the biblical story of Joshua. In Iowa, Obama had a faith steering committee and his campaign held forums across the state titled “What’s faith got to do with it?”
»Still, he lagged behind Huckabee in his religious politics.
»Early on, the little-known ordained Southern Baptist minister compared himself to Biblical underdogs David and other Old Testament prophets. He wowed Christian conservatives at the Family Research Council’s Values Voters Summit in October, saying “I think it’s important that the language of Zion is a mother tongue, and not a recently acquired second language.” Huckabee began to surge in Iowa polls not long after, a rise he attributed to divine intervention.
»Huckabee sealed his ascendancy by airing perhaps the most religious ads in U.S. presidential history. A signature spot featured Huckabee saying “Faith doesn’t just influence me; it really defines me,” as the words “Christian leader” flashed across the screen. In another ad, Huckabee asked viewers to remember the real meaning of the holiday season: “the celebration of the birth of Christ.” When this message stirred up controversy, Huckabee adroitly painted himself as the target of secularists.
»Obama and Huckabee: Two presidential candidates, two political parties, one approach-and the same result.»
Domke-Kevin sont incertains sur l’avenir immédiat de cette tactique dans les primaires. Cela dépendra évidemment des Etats, selon leur degré de religiosité ou leur hostilité au mélange de la religion et de la politique, par rapport à l'évolution de la campagne et aux positions respectives des candidats. L'“argument divin” est en général un argument publicitaire électoral de type extrémiste, qui conduit à une “montée aux extrêmes” de la rhétorique de campagne. Quoi qu’il en soit, il est confirmé que la question à la fois ésotérique et sordidement politicienne de l’utilisation de Dieu comme “agent électoral” constitue un facteur important de cette campagne électorale US.
Mis en ligne le 5 janvier 2008 à 12H30